دو نوشته کوتاه و دقیق فقهی درباره مایهکوبی (واکسیناسیون) عمومی بر مبنای فرمان ولیّ امر در پی می آید؛ یکی «فقه فرمان مایه کوبی عمومی» و دیگری «فقه ضد ولایت فقیه در مایه کوبی عمومی» و در پایان نشانی نوشته «بررسی معرفت شناختی واکسیناسیون» می آید. مباحث مربوط به کلانفقه واکسیناسیون و مکاتب طب (الهی، سنتی، مدرن، گلوبالی) در پیش نویس «فقه غرب شناسی» آمده است.
ابوالفضل امامی؛ دکترای فقه سیاسی
آ. فقه فرمان مایهکوبی عمومی
امام خامنهای: «واکسیناسیون عمومی مسئله بسیار مهمّی است که حتماً باید انجام بگیرد و قرنطینه هوشمند»
۱. واکسیناسیون: اسم مصدر؛ در نقش نهاد
۲. عمومی: بستار (قید)
۳. واکسیناسیون عمومی: پیوست بستاری (ترکیب قیدی) که معمولا ترکیب وصفی پنداشته میشود که نادرست است
۴. باید انجام شود: بیان امری. انجامشدن، یعنی انجامشدن؛ نه فراهمش امکان انجام
۵. چرای مجهول بودن فعل؟ فاعلش کیست؟ دولت یا مردم؟ هر دو!
۶. معنای واکسیناسیون عمومی؟ عمومی در اینجا یعنی فراگیر و گویا در برابر اختصاصی است؛ نه خصوصی
۷. فرق است میان حملونقل #عمومی و مایهکوبی #عمومی؛ اولی در برابر خصوصی است و دومی در برابر اختصاصی
۸. ظاهراً بستار (قید) #عمومی در اینجا #عام_جمعی است نه عام مجموعی و نه عام استغراقی. گویا عام جمعی و پیوست بستاری، در سال ۹۳ کشف شد
۹. در عام مجموعی، حتی اگر یک نفر واکسن نزند، فرمان ولیّ امر امتثال نشده؛ مانند شماره تماس که اگر یک رقمش کم باشد سودی ندارد!
۱۰. عام استغراقی: هر نفری که واکسن بزنند، به همان اندازه امتثال امر شده و اثربخش است؛ اما چون اقدام بخشی از مردم، اثر مطلوب ندارد، پس «عمومی»، عام استغراقی هم نیست!
۱۱. عام جمعی: آن اندازه از کسانی که از دید متخصصین، فراهمآور هدف (ایمنی مطلوب) هستند، باید واکسن بزنند؛ مثلا ۹۰ درصد
۱۲. پس گویا مایهکوبی از آن رو که بتواند ایمنساز باشد، معنای قید «عمومی» است و گویا بر همگان، واجب کفایی باشد
۱۳. گویا هم محدود کردن «گستره عام جمعی» تخلف باشد و هم «الزام» برای بازتر کردن گستره افرادی که باید واکسن بزنند.
ب. فقه «ضد ولایت فقیه» در مایهکوبی عمومی
1️⃣ خاستگاه احتمالی مرگ بر ضد ولایت فقیه
امام (ع)، حجت خدا است و ولی فقیه هم حجت امام است و هر کس که ولی فقیه را #ردکند امام را ردکرده است و رد کردن امام (ع)، بر حد #شرک به خدا است. اگر ردکردن را ردکردن عملی و آشکار سازی دشمنی و خروج بر ولی فقیه بدانیم؛ در این حال، عنوان ضد ولایت فقیه به عناوین #ناصبی و #خوارج نزدیک میشود.
2️⃣ گونههای افراد
آ. مؤمن: آنکه حق را میشناسد و آن را میپذیرد
ب. کافر: آنکه حق را میشناسد و آن را میستیزد
ج. ضال یا مستضعف: آنکه یا توانش شناخت حق را ندارد یا توانش شناخت حق را دارد، اما به سبب شرایط محیطی، از شناخت حق محروم شده. استضعاف، گاهی در یک یا چند مساله است.
3️⃣ تعریف ضد ولایت فقیه
گویا ضد ولیّ امر، کسی است که اولاً میتواند ولیّ امر را بشناسد و میتواند او را بپذیرد، اما نه تنها نمیپذیردش، بلکه با او میستیزد.
اما اگر کسی ولیّ امر را میپذیرد ولی در عمل، به سبب خطا یا شبهه، دچار سرپیچی از فرمان ولیّ امر یا خدا میشود، او ضد ولیّ یا ضد خدا نیست.
بلکه حتی اگر آگاهانه و اختیاراً از فرمان خدا یا ولی امر سرپیچی کرده باشد، او دچار فسق شده است؛ ولی ضد ولیّ امر نیست.
👈اما نگاه خوارج این بود که فسق با گناه کبیره، سبب کفر میشود.
◽️پس گویا کسی که با مایهکوبی مخالف است، ضد ولایت فقیه نیست و حتی کسی که به سبب خطا در فهم محتوا یا جهت صدور دستور رهبری درباره واکسن، به #اعلام مخالفت با مایهکوبی میپردازد نیز ضد ولایت فقیه نیست؛ اما این کار اشتباه است و اگر آگاهانه و اختیاری باشد، فسق و خروج از عدالت است و چنانکه جرم انگاری شده باشد، مجرم نیز است.
4️⃣ بیان امام خامنهای درباره ضد ولایت فقیه
«مراقب باشید، مواظب باشید، نمیشود هر کسی را #بهمجردیکخطائی یا اشتباهی گفت منافق؛ نمیشود هر کسی را بهمجرد اینکه یک کلمه حرفی برخلاف آنچه که من و شما فکر میکنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیصها خیلی باید مراقبت کنید» ۴ آذر ۸۸
«برادر عزیزمان میگوید «ضد ولایت فقیه» را معرفی کنید. خوب، «ضد» معلوم است معنایش چیست؛ ضدیت، یعنی پنجه در افکندن، #دشمنیکردن؛ نه معتقد نبودن. اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم؛ ممکن است کسی معتقد به کسی نیست. البته این ضد ولایت فقیه که در کلمات هست، آیه مُنزل از آسمان نیست که بگوئیم باید حدود این کلمه را درست معین کرد؛ به هر حال یک عرفی است. #اعتراض به سیاستهای اصل ۴۴، ضدیت با ولایت فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضدیت با رهبری نیست. #دشمنینبایدکرد … #ردکردنحرف، به معنای مخالفت کردن، به معنای ضدیت کردن نیست؛ این مفاهیم را #باید از هم جدا کرد!» ۱۷ مهر ۸۶
5⃣ مایهکوبی عمومی #باید انجام شود؛
لکن واژه عمومی، ظهور در عام جمعی و وجوب کفایی دارد نه عام مجموعی و وجوب عینی بر یکایک مردم
ج. بررسی معرفت شناختی مایه کوبی (واکسیناسیون)
🌼 با ولی امر، زنده و برازنده ظهور باشیم