مقایسه معجزه خاتم انبیاء با فناوری رایانه ای هارد

rrr5بسم الله الرحمن الرحیم. از آنجا که قرآن که معجزه پیامبر و از سنخ کلمه است، آیا بهتر نبود که از سنخ فناوری هاردهای پیشرفته و ریزتراشه ها باشد تا اطلاعات بیشتری در حجم کمتری ذخیره شود و در اختیار مردم قرار بگیرد؟ یعنی هم محتوای قرآن معجزه باشد و هم ظرف حامل آن که رایانه ای پیشرفته باشد، معجزه باشد و بتوان در حجم کمی، داده هایی بسیار بیشتر از آنچه در قرآن آمده است، ذخیره گردد؟

اولاً قرآن بر خلاف تورات، بر روی لوح نازل نشد،[1] بلکه از سنخ کلمه است نه از سنخ کلمه مکتوب یا حتی کلمه ملفوظ: «بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ في‏ صُدُورِ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما يَجْحَدُ بِآياتِنا إِلاَّ الظَّالِمُونَ» عنکبوت، 49. یعنی قرآن به اندازه فضایی که داده ها از ریز تراشه ها می گیرند نیز جا نمی گیرد.

علاوه بر آن قرآن داده نیست و حتی از اطلاعات هم فراتر است و یک نظام است که همه عالم را تبیین می کند. ضمناً حتی اگر قرآن ملفوظ یا مکتوب باشد و حجمی معمولی را اشغال کند، باز هم سامانه قرآن بسیار پیچیده تر و در عین حال ساده تر است.

اولاً قرآن حاوی تمام علوم نسبت به تمام امور عالم است و روشن است که این حجم از علم اگر در هر سامانه ریزتراشه ای ریخته شود، حجمی بسیار بیشتر از یک حجم یک قرآن ملفوظ یا مکتوب را می گیرد.

علاوه بر خوانشگر داده های ریخته شده بر روی هارد یا ریزتراش ها، یک خوانشگر خام است و چیزی را متوجه نمی شود. و هم چنین لزوماً کسی که این اطلاعات را مصرف می کند نیز رشد نمی کند.

اما کسی که قرآن را برای فهم عالم انتخاب می کند، رشد می کند و هر چه بیشتر رشد می کند بیشتر به عمق قرآن پی می برد. و وسعت فهم وی نیز بیشتر می شود؛ یعنی به دانش بیشتری دست می یابد. پس علوم داخل قرآن به گونه ای است که هر چه خوانشگر رشد بکند، میزان علوم در دسترس وی نیز زیاد می شود. و اگر کسی رشد نکند، به صورت خودکار قرآن اجازه نمی دهد که عمر خود را صرف انباشت دانش کند یا از این دانش ها سوء استفاده کند.

و خود یک معجزه در کنار سایر معجزات است. وقتی شما یک واحد رشد کردید، یک دنیای جدید از فهم قرآن برای تان باز می شود و همین جور تا به سمت بی نهایت. در قرآن همه چیز هست، حتی تعداد الکترون های عالم و دانش مربوط به همه ذرات و ترکیب های گوناگون ذرات عالم. اما دسترسی به این علوم برای کسی میسر است که از علم سوء استفاده نمی کند و …، نه برای هر نامحرمی.

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

[1]. «ظاهر آيه اين است كه خداوند، الواحى بر موسى ع نازل كرد كه شرايع و قوانين تورات در آن نوشته شده بود، نه اينكه الواحى در دست موسى ع بود و فرمان خدا در آن منعكس گرديد، اما اينكه اين الواح چگونه بوده؟ و از چه جنس و ماده‏اى؟ در قرآن، بحثى از آن به ميان نيامده، تنها كلمه” الواح” به طور سربسته آمده است، و اين كلمه جمع” لوح” است، كه در اصل از ماده” لاح يلوح” به معنى ظاهر شدن و درخشيدن گرفته شده … از آيات مختلف قرآن استفاده مى‏شود كه خداوند با موسى ع سخن گفت، سخن گفتن خدا با موسى ع از اين طريق بوده است كه امواج صوتى را در فضا يا اجسام مى‏آفريد». تفسير نمونه، ج‏6، ص 363. «از تعبير” مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً” چنين استفاده مى‏شود كه همه مواعظ و اندرزها و مسائل لازم در الواح موسى ع نبود». تفسير نمونه، ج‏6، ص 364.

همچنین ببینید

نقد حقوقی تغییر نام خیابان‌ها از سوی شورای شهر

اقدام سؤال‌برانگیز شورای برخی شهرها در تغییر نام‌های شهدا و شخصیت‌های ارزشی (که در راستای …

5 دیدگاه

  1. باسلام

    این مقاله به غیر از لفاظی و کنار هم قرار دادن الفاظ قلمبه سلمبه مطلب قابل توجهی ندارد.
    با عرض معذرت

    مثلا: این مطلب واضح است که در ظرف زمانی نزول قرآن کریم در حجاز فناوریهای امروزی وجود نداشته است.بنابراین این بحث سالبه به انتفاء موضوع است.

    • سلام
      اگر قرار است چیزی معجزه باشد، نمی تواند بگوید تکنولوژی اش نیست؛ می توانست این معجزه با الواحی بسیار پیشرفته تر از فناوری کنونی نازل می شود و مثلا شبیه سی دی که متن ظاهری قران روی همین الواح نوشته می شد و همه اطلاعات بیشتر در درون چیزی شبیه سی دی می بود. ضمناً می شد تکنولوژی اش را پیامبر ص بیاورد؛ مثلا برای برخی خواص از اهل دین یا هر جور دیگر. ما خواسته ایم بگوییم که حتی اگر می شد چنین کرد که به نظر ما میشد، باز هم هنری نبود و معجزه همین سبک بیان قران است.
      موفق باشید

      • باسلام

        تلویحا مطلب بنده را تأیید نموده اید که جای خوشحالی است.
        بله درست است؛ ظرف کلام الله مهم نیست و اهمیت ندارد که از چه جنس باشد.معجزه بودن آن هم به این نیست.
        مهم نیست که کلام وحی با چه حمل شود.آیا بر پوست نوشته شود ، روی کاغذ یا با آب طلا بر لوح نقره یا با قلم نور بر لوح فشرده!

  2. دوستدار ابردانش

    به آقا سعید می خواستم بگم که مگر زمان حضرت موسی تکنولوژی تبدیل عصا به اژدها وجود داشت؟ پس باید این معجزه اتفاق می افتاد؟

    در زمان حضرت عیسی دانش زنده کردن مردگان وجود داشت؟

    • باسلام

      جناب دوستدار ابر دانش (یاشاید ابرنگار):

      ظاهرا جناب عالی مطلب را درست نگرفته اید.
      تکنولوژی تبدیل عصا به اژدها ـ البته به زعم آن جناب ـ نه در زمان حضرت موسی(ع) و نه در هیچ زمان دیگری الی یوم القیامة در اختیار هیچ بشرعادی نخواهد بود.
      البته باید بدانید که معجزه علاوه بر این که امری معقول و فوق العاده است ، باید در حد فهم عرف مخاطب آن معجزه هم باشد.لذا معجزۀ هر پیامبر متناسب با مسائل مورد توجه آن عرف انجام می گرفته است.
      مثل مثال آن جناب به تبدیل شدن عصای حضرت موسی(ع) به اژدها.چرا که در زمان ایشان سحر در میان مردم آن جامعه رایج و مورد توجه بود، مشهور است که سحرۀ آن زمان با سحر طناب و ریسمان را جوری در نظر بینندگان جلوه می دادند که کانه مار است . لذا این معجزۀ تبدیل عصا به اژدها با آن عرف تناسب داشت.
      در زمان نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم هم فصاحت و بلاغت کلام ، بحث روز و مورد توجه آن مردم بود.
      روشن است که معجزه ایشان کلام الله است نه ظرف این کلام.
      بنابراین بحث بر سر این که این ظرف از چه جنسی باشد ـ مثلا:بر پوست آهو نوشته شود یا بر کاعذ،با آب طلا بر لوح نقره باشد یا باقلم نور بر لوح فشرده ـ بحثی فرعی و بی فایده خواهد بود
      —————————————————————————–

      امامی: سلام به شما

      من باز هم فکر می کنم که سبک بیان قرآن و جای گرفتن تمام حقایق عالم در آن و سبک دسترسی افراد به آن یک معجزه است. در عین حال معتقدم شبهه مطرح شده هم هر چند شبهه است، اما حرف قابل فهمی است نه به قول شما چیزی که اساساً موضوعیت ندارد و بدواً باطل باشد.
      درباره ابردانش و ابرنگار و ابر… هم به اطلاع می رساند که بنده حدود هفت هشت سالی است که مشغول طراحی ابردانش هستم توی بلاگفا که بودم، بیشتر ابردانش بودم و بعد از هجرت از بلاگفا، اسم ابرنگار را انتخاب کردم. البته برخی از رفقا کلا به من میگن: ابرفضل؛ به جای ابوالفضل!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *