انقلاب در حوزه «اصلاح» در کشور: سامانه اصلاح و اصلاح سامانه

اصلاح سامانهبسم الله الرحمن الرحیم

تبیین رویکرد بهینه اصلاح که قدرت ایجاد انقلاب در اصلاح، تبلیغ دین، مبارزه با رسانه های معاند، فحشا و دیگر نابسامانی های گوناگون را دارد.

درآمد؛ مؤمنین می توانند

خداوند قدرت بی رقیب عالم است و هر کس که خداوند یاور وی باشد، بر دیگران چیره خواهد شد. این مفهوم در جای جای قرآن و با زبان های گوناگون آمده است؛ از جمله در آیه های ۵۹ و ۶۰ سوره انفال: و کافران هرگز گمان مبرند که پیشی گرفته اند؛ به درستی که آنها هرگز [مؤمنین را] به عجز وا نمی دارند؛ [پس ای مؤمنان] تا می توانید در برابر آنان قوت بیندوزید»: وَ لَا یَحْسَبنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَبَقُواْ إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُون ؛ وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ ءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَى‏ءٍ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنتُمْ لَا تُظْلَمُون». پس اگر مؤمنین دست به کار شوند، کافران در چیزی از آنان جلوتر نخواهند بود و این یک سنت قطعی الهی است.

نگاهی به وضعیت متفاوت «تبلیغ دین و تبلیغ دنیا»

امروزه گروه ها و نهادهای قابل توجهی به فکر «تبلیغ» دین هستند. در این میان، گروه ها و نهادهایی نیز در سطح جهان، در پی تبلیغ دنیا هستند. اما این دو تبلیغ، تفاوت های بنیادینی دارند.

الف. بررسی روش تبلیغ دین

کسانی که در پی تبلیغ دین و به ویژه دین اسلام هستند، با هوشیاری، در پی طراحی یک وضعیت تراز برای تبلیغ هستند. این وضعیت تراز به این گونه است که سعی می شود عناصر تبلیغ به ویژه عناصر اصلی تبلیغ؛ یعنی «مُبلغ، محتوا، مخاطب» را به بهترین گونه ارائه کنند. با این ارزیابی که وقتی «مبلغ، محتوا و مخاطب» در بهترین گونه خود با هم پیوند تبلیغی بخورند، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد. به این وضعیت مورد نظر در تبلیغ و ارتباطات، نظام تراز تبلیغی یا «سامانه تبلیغ» می گوییم.

تناظر سامانه تبلیغ در جامعه و شبکه اطلاع رسانی در بدن

به طور طبیعی، سامانه اطلاع رسانی در بدن، شبکه عصبی می باشد. این سامانه در جامعه به شکل ارتباط طبیعی افراد از راه اعضا و پیام های محسوس می باشد. کم کم پیام ها به گونه مکتوب درآمدند. با اختراع ماشین چاپ و سپس روی کار آمدن روزنامه، رادیو، تلویزیون، تلفن، سینما، ویدئو، رایانه، اینترنت و تلفن همراه، شبکه ارتباطی دچار تغییرات خاصی شد و «ارتباط غیابی» بخش عمده ای از ارتباطات را در بر گرفت.

با تضعیف نقش «حضور» در ارتباطات و ورود «غیبت» و فضای مجازی، نقش «حیا» به عنوان یک عنصر اساسی در سلامت ارتباطات از بین رفت. علاوه بر این، طرفین ارتباطات نیز از حالت شناخت نسبی به حالت مجهول کشیده شدند. به نحوی که اینک ارتباطات غیابی (غیر حضوری) و ناشناسانه، بسیار زیاد شده است.

دوباره به سامانه ارتباطی بدن بر می گردیم؛ هنگامی که سامانه ارتباطی بدن دچار اشکالاتی بشود، برای داشتن حرکات درست، نمی توان به ورز عضلات یا نرمش مفاصل رو آورد؛ زیرا مشکل در سامانه عصبی است.

برای روشن تر شدن مساله، مثالی می زنیم: فرض کنید که «سامانه آب رسانی» شهر، دچار مشکلی بشود؛ مثلا پوسیدگی لوله ها سبب شود تا آبی که از خود عبور می دهند، ناسالم و بیماری زا باشد؛ در این هنگام چه باید کرد؟

بدترین کار در این شرایط، به کار گیری «سامانه تبلیغ» (یعنی نظام مترقی و هماهنگ مبلغ، محتوا و مخاطب) برای بهبود اوضاع است. یعنی سعی کنیم که به بهترین گونه، بهترین مبلغ، محتوا و مخاطب را انتخاب کنیم تا بیماری های جامعه را درمان کنیم.

تنها راهکار معقول این است که به جای پرداختن به خروجی سیستم آلوده، به اصلاح سیستم بپردازیم. زیرا اگر سامانه عصبی، بیمار باشد، ورزش و نرمش دادن عضلات و مفاصل، هیچ مشکل حرکتی را از وی حل نخواهد کرد. اگر «سامانه ارتباطی» آلوده باشد، تلاش برای بهبود خروجی های این سیستم آلوده، کاری کم ثمر خواهد بود.

ب. بررسی روش تبلیغ «دنیا»

دنیاداران، برای تبلیغ دنیا، به جای استفاده از «سامانه تبلیغ» مطلوب، بیشتر به «تبلیغ سامانه» مطلوب روی آوردند و کوشیده اند تا با ایجاد یک «سامانه ارتباطی و تبلیغی خاص»، صرف نظر از اینکه محتوای مورد مبادله در این سامانه چه باشد، سامانه یاد شده، فضای خاصی برای «تسهیل» تحقق خواسته ها و «دشوار شدن» تحقق ناخوسته ها فراهمکنند. برای توجه به این هدف گذاری غرب در ترویج دنیاگرایی و به ویژه فحشا، به تیتر روزنامه گاردین در (Sunday 3 March 2002) مقاله ای به قلم جان آرلیج (John Arlidge) دقت کنیم: «فحشاء، راز کثیفی که تکنولوژی جدید [نسل سوم ارتباطات همراه] را جهت می دهد[۱]. جان آرلیج هم چنین می نویسد: «بخش فحشاء، در تحقیقات و توسعه ارتباطات نسل سوم، دارای سریع ترین رشد است»[۲].

نزاع ما بر سر این نیست که حرف گاردین درباره نسل سوم تلفن همراه درست است یا نه، بلکه «هدف ما این است که نشان دهیم آنان برای تحقق اهداف خود به دنبال تبلیغ سامانه مطلوب شان هستند»، و در چنین فضایی به کار مشغول هستند.

هم چنین گزارشی (April 15, 2004) از (Marianne Eriksson) با عنوان (on the consequences of the sex industry in the European Union) در سایت رسمی پارلمان اتحادیه اروپا منتشر شد که به فهم این تیتر روزنامه گاردین کمک می کند. در این گزارش آمده است که حامی اصلی شرکت های نسل سوم تلفن همراه، کمپانی های بزرگ فحشا در جهان هستند. این مساله هنگامی کاملا افشا شد که گری برکر (Garry Barker) در ۹ اکتبر ۲۰۰۶ در روزنامه (The Age) استرالیا، مطلبی با تیتری صریح نوشت: «فحشا، خانه جدید خود را در تری جی یافت»: Pornography finds a new home on 3G

هم چنین جان رید (John Reed) در (JANUARY 24, 2013) در مطلبی در فارین پالسی از «جیمز هاس کارترایت»که در اوت ۲۰۱۱ از معاونت ستاد مشترک ارتش آمریکا استعفا کرد، می گوید: «با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چیزی که بیشترین تاثیر را در طولانی مدت بر فرهنگ این کشور می‌گذارد، همین شبکه ۴جی و نسل جدید گوشی‌های همراه در آنجا است؛ چون این فناوری از کوهها و موانعی اجتماعی عبور خواهد کرد»[۳].

حرکت غرب از سامانه تبلیغ به تبلیغ سامانه

نگاهی به مطالب فوق نشان می دهد که غربی ها و مبلغین «دنیا»، آگاهانه به «تبلیغ سامانه» رو آورده اند. آنان با ترویج یک یا چندین سیستم آلوده، حیاسوز و شهوت انگیز و ضد اخلاق، سامانه ارتباطی را می آلایند. در این حال، سیستم به صورت طبیعی، خروجی خاص خود را خواهد داشت. این آلودگی عموماً در راستای ترویج فحشا و استهجان است.

انقلاب در نظریات تبلیغ دینی، با حرکت از «سامانه تبلیغ» به «تبلیغ سامانه»

الف. تغییر محیط ارتباطی

هر چند که سیستم طبیعی عالم، از قبیل خوردنی ها، آشامیدنی ها، مناظر، آسمان، ماه و ستاره و خورشید و … تا پیش از این نقش زیادی در طراحی فضای ارتباطی بشر داشتند و فضا را برای عبودیت تسهیل می کردند، اما اکنون اوضاع متفاوت است. اکنون شهر سازی به گونه ای است که قطعه ای زمین به شما می دهند و وسعت عظیمی از آسمان را از شما و شهر می گیرند. تماشای آسمان به دلیل نوع «شهر سازی عمودی» و آلودگی های محیطی، دشوار است؛ دیگر ماه رونقی ندارد که جمالی به آن تشبیه شود؛ دیگر ستارگان آسمانی در آلودگی نوری شدید، به چشم نمی آیند و جای آن را ستارگان زمینی رسانه ای گرفته اند. حالا رونق بازار در دست برند هایی است که با رسانه ها تبلیغ می شود؛ ساختمان ها، ماشین ها، و هر چیزی که پیرامون شما است، کمتر شما را به یاد «الله» می اندازد.

ب. تغییر بستر ارتباطی

در وضعیتی که «فضای سیستماتیک ارتباطی» بشر به ویژه فضای ارتباطات غیر «حضوری» مجازی، غفلت زایی، حیا زدایی، فحشازایی و عصیان را تسهیل می کند، چه باید کرد؟ آیا باید به سراغ تک تک یا گروه گروه از خروجی های سیستم آلوده رفت و به درمان نشست؟ یا باید به «اصلاح سیستم تراز ارتباطی و «تبلیغ سامانه» ارتباطی تراز پرداخت؟

در فضای درست و سامانه درست ارتباطی، می توان بر کار ایجابی تمرکز کرد؛ هر چند که در آنجا نیز وزن کار سلبی چندان کمتر از وزن کار ایجابی نیست. اما در مواجهه با «سامانه آلوده ارتباطی» آشکار روشن است که اصلاح سامانه و کار سلبی نقش تعیین کننده دارد؛ یعنی اولین و آخرین کار، این است که سیستم آلوده را حذف کرده، سیستم سالم را به جای آن نشاند.

آ. «تبلیغ سامانه» ایجابی

روحانیون به جای رفتن به یک دبستان می توانند به دانشگاه بروند و با دانشجویان نخبه و مؤمن آنجا سخن از «اصلاح و تبلیغ سامانه» به میان آورند. چرا فقط به «های تک» های های و هو دار بپردازیم؟ نانو خوب است، وقتی که خدا هم باشد. همان گونه که گفته شد، منبع همه قدرتها، «تکنولوژی ایمان» و سر آمد همه صنعت ها، صنع نیکوکاری است؛ پس باید به دنبال صنعت و سامانه ای بود که مروج و حامی ایمان است؛ یعنی فناوری ها و صنایع ارتباطی و به اصطلاح فرهنگی؛ مثل سخت افزار و نرم افزارهای ارتباطی و ماهواره و … .

اگر دشمن ایمان و اسلام را با «تبلیغ سامانه» ارتباطی خاصی هدف گرفت، های تِک نانویی چه دردی را درمان می کند؟ چرا به سمت های تِک های فرهنگی نمی رویم؟ های تِک های ارتباطاتی؟ های تِک های رسانه ای. باید در حوزه علوم تزکیه ای و نیز در حوزه علوم و مهندسی ارتباطات، به دنبال روش ها و اصولی بود که «سیستم آلوده» ارتباطی را از دور خارج کند، آسیب های ارتباطی را بکاهد و این امر، قطعاً شدنی است؛ زیرا خداوند فرموده است: «و لا یحسبن الذین کفرو سبقوا انهم لایُعجزون».

ب. «تبلیغ سامانه» سلبی

بسیاری از مدعیان فهم مسائل فرهنگی و تزکیه ای می گویند به جای فلان کار سلبی، کار ایجابی بکنید! چرا فقط ترمز؟ تا کی؟ جهان خواهی نخواهی راه خود را می رود! و ما نمی توانیم کاری بکنیم! اولا «ما نمی توانیم حرفی عمیقاً غیر واقعی و ضد وعده الهی و مصداق «و قالت الیهود ید الله مغلولهغلّت ایدیهم و لعنوا بما قالوا». ثانیاً در حوزه «سامانه آلوده»، اولین و همواره ترین کاری که باید انجام شود، «کار سلبی» است و هیچ منطقی در هیچ کجای دنیا نمی تواند بگوید که شما اجازه بدهید شبکه آبرسانی شهر، آلوده باشد، و به جای آن، سعی کنید که سامانه دفاعی بدن مردم یا سامانه درمان شهر را تقویت کنید! وقتی که سامانه، آلوده باشد، اول باید سامانه آلوده را اصلاح کرد: گفت اول فکر دفع موش کن / وانگهی در جمع گندم کوش کن. در مدیریت «تبلیغ سامانه»، هدف اولی و اساسی هر نظامی در هر کجای دنیا، حذف سامانه ای است که به صورت سیستماتیک و نظام مند، همه چیز را آلوده می کند.

دشمنان هم در حوزه «تبلیغ سامانه» از همین منطق «سلبی» استفاده می کنند. آنها شبکه های ماهواره ای و پایگاه های اینترنتی شما را در اروپا و آمریکا و … فیلتر می کنند؛ حتی اگر برای مخاطبین فارسی زبان باشد نه انگلیسی زبان! اما در عوض شما را با چند صد شبکه فحشای جنسی و سیاسی و فرهنگی، آن هم به زبان فارسی بمباران می کنند و برخی روشنفکر مآبان داخلی می گویند که چرا در ایران آزادی نیست و ماهواره و اینترنت را فیلتر می کنید! چرا می خواهید به جای اینترنت آمریکایی، اینترنت داخلی درست کنید؟

ما به دانشجویان شریف می گوییم که خداوند قول داده است که کافران بر مؤمنین به آن سان پیشی نخواهند گرفت که شما از رسیدن به آنان و جلوزدن از آنان، عاجز باشید: «ولا یحسبن الذین کفروا سقوا انهم لایُعجزون» این عجز و ناتوانی کافران در پیشی گرفتن غیر مقطعی از مؤمنین، به چه علتی است؟ آیا خداوند مستقیماً واردمبارزه با کافران می شود؟ هرگز! زیرا بلافاصله می فرماید: ای مؤمنین! شما هر چه می توانید قوت خود را در برابر آنان بیفزایید تا دشمنان را بهراسانید: «و أعدّوا لهم ما استَطَعتُم من قوه». چه کسی گفته است که ما نمی توانیم ماهواره ها را در همان فضا، کور کنیم؟ بی شک می شود! و بی شک ما می توانیم! چون خداوند فرموده است که دشمنان، نمی توانند ما را عاجز کنند! آنان نمی توانند از ما پیشی غیر مقطعی بگیرند! اگر دانشجوی مؤمن و باهوش و پر تلاش ایرانی این منطق را باور کند، بی شک دیگر نگران ماهواره ها نخواهیم بود.

به جای وقت گذاشتن برای رفع مشکلات چند جوان ماهواره ای یا جمع کردن چند بشقاب از روی پشت چند بام که البته اینها هم در حدخود ضروری است؛ اما حالا به جای ماهواره، نسل سوم و چهارم تلفن همراه، همه سایت های فحشاء را از طریق اینترنت پرتابل پرسرعت، به خلوت همگان آورده است. ما چشم ماهواره را کور می کنیم و اینترنت آمریکایی را نیز محدود کرده، برای تبادل ارتباطاتی که ۹۵ درصد چرخه اطلاعات داخلی است، اینترنت ملی را گسترش می دهیم!

این کارها نه تنها شبیخون فرهنگی را در کشور ما زمینگیر کند، بلکه می تواند مشکلات عمده فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ناشی از همین شبکه های اطلاع رسانی، ماهواره ای و اینترنتی در کشورهای مستضعف و استکبار ستیز مثل عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و … را نیز بر طرف کند و جهان همان گونه که از هژمونی آمریکا در فضای واقعی رها شده است، از هژمونی آمریکا در فضای مجازی و اینترنت نیز رها شوند.

به جای وقت گذاشتن و عضو یک گروه وی چت یا واتس اپ شدن، باید سیستم را اصلاح کرد؛ اساساً شبکه های اجتماعی موبایل پایه، به قول گاردین و گزارش پارلمان اتحادیه اروپا، برای ترویج فحشا، و بیشنه، برای اطلاع رسانی است، نه کار آموزشی و تبلیغی! آنچه معمولا از گفتگوهای این شبکه ها بر می آید، چیزی جز مجادله نیست که بزرگترین گناه پس از شرک می باشد. پیامبر اعظم (ص) می فرماید: گفتگوهای جدال آمیز را رها کنید؛ زیرا براستی نخستین چیزی که خداوند پس از پرستش بتها مرا از آن نهی کرد، مجادله است: «ذَرُوا الْمِرَاءَ فَإِنَّ أَوَّلَ مَا نَهَانِی عَنْهُ رَبِّی بَعْدَ عِبَادَهِ الْأَوْثَانِ الْمِرَاءُ» بحار، ج ۲، ص ۱۳۹.

تبلیغ یعنی شناخت مخاطب و ارتباط مناسب با حال و مکان و فضای وی، در شبکه های مجازی نه می دانی مخاطب شما زن است یا مرد یا جوان یا نوجوان و نه می دانی که مؤمن است یا شبهه دار یا مزدور یا جاسوس یا …؛ اساساً در این فضا، تبلیغ معنا ندارد. حتی اگر تبلیغ معنا دار هم باشد، نباید فضای واقعی خویشاوندی و همسایگی را رها کرد و به فضای شبکه های اجتماعی مجازی پرداخت. نه اینکه من به یک انسان ناشناس در آن سوی شهر یا کشور بپردازم و طلبه ای در آن سوی کشور، به همسایه یا خویشان من بپردازد که برای وی ناشناس است؟ این چه کاری است! بازی در میدان دشمن و با قواعد بازی دشمن و شرایط و ضوابط دشمن؟

بیان یک نمونه از «مؤمنین می توانند»، در حوزه «تبلیغ سامانه» و اصلاح سیستم

وقتی جمعی از دوستان متوجه خطرات مکالمه تصویری نسل سوم در آن شرایط شدند، رایتل به صورت قانونی اجازه این کار را در اختیار داشت و میلیاردها تومان برای زیرساخت، تبلیغات و اجرای این طرح، هزینه کرده بود. هیچ کس باور نمی کرد که تلاش حدوداً ۱۰ تا ۲۰ نفر از جوانان مؤمن در استفاده از ظرفیت های خاموش مرجعیت، مجلس، قوه قضائیه، افکار عمومی، علما و نهادهای اجتماعی، بتواند جلوی این خطای سیستماتیک در آن شرایط، در حوزه ارتباطی را بگیرد؛ اما شد. این نوشته، بر اساس تجربه عملکرد این دوستان مخلص تنظیم و تدوین شده است.

اکنون که وزارت ارتباطات به صورت غیر قانونی و بدون پیوست فرهنگی و فضاسازی مناسب و بستر ملی و شبکه های مناسب ملی، اقدام به راه اندازی نسل سوم ( که طبق نظر گاردین و دِ ایج و … که غربی هستند، نه مؤمن حزب اللهی، خانه جدید پورنو گرافی و فحشا می باشد) کرده است، و بدون ایجاد و مدیریت سازوکارهای بازدارنده لازم، بستر فحشاء به صورت سیستماتیک گسترده شده است، اگر گروه های مبلغ دین و ارزشهای انسانی، به جای فکر چاره برای خروجی های آلوده این سیستم آلودهو بازی در زمین اینترنت غیرملی و شبکه های غیر ملی، به فکر اصلاح این سیستم باشند، به خوبی می توانند جلوی این کار را بگیرند؛ شاید ۵۰ نفر کمربسته، برای به نتیجه رسیدن این کار بس باشند؛ و اگر این کار انجام نشود، ۵۰ هزار نفر هم نمی توانند تبعات فحشای برآمده از این بستر و شبکه های آلوده  سوار بر آن را اصلاح کنند.

روش کار برای تبلیغ و اصلاح سامانه

روش کار خیلی ساده است، شما می توانید با استناد به تخلف از قوانین و قول های خود دولت و نیز عصیان از فرمایش رهبری و قوانین و نیز نشان دادن آمار میدانی از فجایع جنسی، افزایش تجاوز به عنف، افزایش زنا، لواط، افزایش چند درصدی طلاق، افزایش بچه های طلاق و افزایش بزه های جنسی و اجتماعی و … به مسؤولین حوزه های دینی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، قانون گذاری و قضایی ارائه کنید. در این هنگام، «ظرفیت» های خاموش مرجعیت شیعه، قوه مقننه، قوه قضائیه، نهادهای امنیتی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و … فعال می شود و در چشم به هم زدنی، این سیستم به قول خود غربی ها، آلوده مروج فحشا را از کار می اندازد. همین منطق کاری و تبلیغ سیستم، می تواند مساله بد حجابی را در حدود یک سال، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبود بدهد و نیز برخی مسائل دیگر. نگوییم نمی شود!، خداوند فرموده است می شود و ما هم امتحان کردیم و در مساله رایتل با همه دشواری ها، شد. ما شاید حدود ۲۰ نفر بودیم و بس. یعنی یک گروه کوچک هم اگر زیرکانه و مؤمنانه و مجاهدانه عمل کنند؛ کاری بزرگ می کنند که صد هزار مبلغ دینی هم نمی توانند بکنند. اینک جمعی از برادران در حال طراحی یک ساختار بر اساس این نظریه می باشند. و پیشنهاد ما به همه مجامع تبلیغی این است که این نظریه را جدی بگیرند و شاهکار نتیجه اش را ارزانی زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیت الله عج بنمایند. ناگفته ها در این زمینه بسیار است و ان شاء الله طی مقاله ای فقهی، به تبیین مبانی طراحی شبکه ارتباطی اسلام خواهیم پرداخت.

—————————————————–

[۱]. “The dirty secret that drives new technology: it’s porn”. +

[۲]. “Sex is the fastest-growing area of third-generation mobile telecommunications research and development”.

[۳]. What will the longest-lasting and perhaps most important legacy of the united states’ 11-year war in afghanistan be? A 4g cell phone network capable of supporting smartphones. that’s right, according to retired marine corps gen. james “hoss” cartwright, who stepped down as vice chairman of the joint chiefs of staff in august 2011, smartphones are the most important thing the west has introduced to afghanistan”. +

همچنین ببینید

نقد حقوقی تغییر نام خیابان‌ها از سوی شورای شهر

اقدام سؤال‌برانگیز شورای برخی شهرها در تغییر نام‌های شهدا و شخصیت‌های ارزشی (که در راستای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *