نقد سخن ناسدید علامه جوادی آملی درباره مردم و کشور

دریافت فیلم

❇️ طرح لغزش‌های صوت ناسدید از علامه جوادی در درس تفسیر، ۵ آذر ۹۷

«پرسش: بعضی شبهه میکنند میگویند کشورهایی که سر تا پا کفرند چرا این همه باران و نعمت دارند؟ پاسخ: بله، آن نعمت نیست. فرمود اینها خیال نکنند که ما به اینها نعمت دادیم طولی نمی‌کشد که همه اینها را به عذاب الیم گرفتار می‌کنیم، از طرفی اینها مسیحیتی دارند یک دین نرمی دارند بسیاری از اینها احکام اسلامی را دارند اجرا می‌کنند. شما می‌دانید الآن ما پانزده میلیون پرونده داریم، آنها شاید پانصد ششصد تا پرونده داشته باشند. ما بارها به عرض شما رساندیم ما که کشور هشتاد میلیونی هستیم بیست میلیون که کودکان کودکستان و شیرخوارگاه و پیرزن و پیرمرد هستند هیچ! شصت میلیون شب و روز باهم دعوا داریم، برای اینکه این پانزده میلیون با خودشان که دعوا ندارند با پانزده میلیون دیگر دعوا دارند این می‌شود سی میلیون. این سی میلیون هم که در آسمان‌ها نیستند در همین جامعه ما هستند، هر کدام لااقل با یک نفر مأنوس هستند. کشوری که شصت میلیونش باهم دعوا دارند این کشور چه روی فلاح می‌بیند؟! به ما گفتند به یکدیگر رسیدید سلام بکنید مصافحه بکنید، ما اصلاً اینها را بلد نیستیم. پشت سر هم غیبت و بدگویی و تُند و زشت و تا یک کلمه حرف زدند شکایت! چند وقت قبل یک عده از دانشگاه چین آمدند بعضی استاد بودند بعضی دانشجو بودند ردیف نشستند طرزی حرف زدند سؤال کردند که اصلاً به زحمت خودشان حرف‌های یکدیگر را می‌شنیدند، آرام، مؤدّب! ما همه‌مان دعوا داریم باهم! این شصت میلیون چگونه طلاق در آن زیاد نباشد، دعوا زیاد نباشد؟ شما هر اداره‌ای که رفتی یا زیرمیزی می‌خواهد یا رومیزی! این چگونه می‌شود روی فلاح ببیند؟ این اسلام ظاهری است همان حرفی است که سید جمال گفته که در غرب اسلام هست ولی مسلمان نیست در شرق مسلمان هست ولی اسلام نیست. ما که به لفظ کار نداریم. اگر ما عمل بکنیم فرمود: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ﴾. به هر حال دنیا تأمین است، حالا آخرت مشکل جدّی دارند. و الحمد لله رب العالمین»

1️⃣ لغزش استدلالی!

⛔️ چون ۱۵ میلیون پرونده داریم، و هر کسی با یک نفر دیگر دعوا دارد، پس ۳۰ میلیون نفر دعوا دارند!

⛔️ و چون هر کسی دست کم با یک نفر انس دارد، پس ۶۰ میلیون نفر شب و روز با هم دعوا دارند!

ضمنا خیلی جالب است که بدانیم کجا فقط 500 یا 600 پرونده دارد.

⛔️ چنین کشوری چگونه رویِ #فَلاح ببیند؟!

2️⃣ لغزش زبانی چین‌ستایی و خودتحقیری

مدتی پیش چند نفر از دانشگاه چین آمدند، به طرزی حرف می‌زدند که خودشان به زحمت حرف همدیگر را می‌شنیدند؛ #آراممؤدب! اما #ماهمه‌مون_دعوا داریم با هم!

3️⃣ لغزش زبانی درباره ادارات ایران

«شما #هر_اداره‌ای که رفتید، یا روزمیزی می‌خواهد یا زیرمیزی!

4️⃣ لغزش زبانی اسلام‌شناختی

👈 این اسلام، ظاهری است! همانکه سید جمال گفته: «در غرب اسلام هست ولی مسلمان نیست؛ در شرق مسلمان هست ولی اسلام نیست». ما که به «لفظ» کار نداریم که!

❇️ نقد لغزش‌های #سطحی

1️⃣ نقد دعوای شب روز ۶۰ میلیونی

📚 اولا طبق آمار مسؤل این امر، در ۲ تیر ۹۸؛ در سال ۹۷ تنها ۶میلیون و ۳۰۰هزار پروند یکتا در محاکم قضائی بوده است که با ۳ میلیون و ۸۷۷هزار پرونده شورای حل اختلاف، جمعاً ۱۰ میلیون و ۱۷۷هزار پرونده می‌شود؛ نه ۱۵ میلیون پرونده!

📚 ثانیاً از این ۱۰میلیون و ۱۷۷هزار پروند، طبق آمار حمید شهریاری، فقط ۵ میلیون و اندی، مربوط به جرائم اجتماعی است؛ نه ۱۵ میلیون پرونده دعوا!

شهریاری ۷عنوان اتهامی (۵۰٪ حجم پرونده‌ها) را با درصد هر یک بر می‌شمرد؛ که ۴عنوانِ «ضرب و جرح عمدی» با ۸/۷٪ و «توهین به اشخاص عادی» با ۸/۲٪ و «تهدید» با ۵/۹٪ و «تخریب عمدی اموال با ۳/۷٪، تقریبا جرائم اجتماعی اند (۲۶/۶٪ از آن ۵۰٪) اما دیگر عناوین، سرقت، رانندگی بدون گواهینامه و صدمه غیرعمد تصادف و … می‌باشند؛ نه دعوا!

👈پس طبعاً، کمی بیش از نصف این ۱۰ میلیون و اندی پرونده، «اجتماعی» است؛ و چه‌بسا تداخل شاکی و متشاکی و تراکب پرونده روی یک موضوع هم هست.

👈به لحاظ فقهی و فلسفی چطور می‌توان به خاطر حدود ۵میلیون پرونده، گفت که ۶۰میلیون ایرانی شب و روز در حال دعوا هستند؟! حتی گفت که کشور روی «فلاح» نمی‌بیند و حتی‌تر، اینکه ما لفظاً و ظاهراً مسلمانیم و اسلام در غرب است!

⛔️خیلی از پرونده‌ها نیز ناشی از فضای ولنگار مجازی و غربزدگی مدیریتی «هاشمیستی» است!

2️⃣نقد لغزش چین‌ستایی و ایران…

📚اولاً مقایسه یک #هیأتدانشگاهی، آن هم در یک نشست «رسمی کشور خارج»، با «مردمعادی»، آن هم نه در نسشست رسمی خارج کشور، بلکه در «متن مشکلات چاله‌میدانی»، دو خطای روشن است!

📚ثانیاً برای اینکه مغالطه پهلوان‌پنبه نشود، لحن آن چینی‌ها را با لحن و تعبیر خود آیةالله جوادی بسنجید؛ نه با مردم! آیا «خودشکن» نیست؟ لطفا دوباره گوش کنید.

3️⃣ نقد لغزش تخطئه ادارات

نباید یک «استقراء ابرناقص» و حقیقتا نادرست را با «سور کلی همه» بیان کرد! طبق کدام منطق؟ کدام فقه؟ کدام عرفِ عقلا؟

👈اکثریت ادارات و کارمندان مؤمن و خدمت‌گزار را نباید با برخی رشوه گیری‌ها (که در دوران هاشمی افزایش یافت) نادیده گرفت!

❇️ نقد لغزش عمقی

1️⃣ تحلیل خطاتر از داده های خطا: تخطئه «اسلام ایرانی‌ها» به سبب عدم توجه به عمق و سطح

👈اولاً «این اسلام‌شناسی» و چین و غرب شناسی، «ظاهری» است؛ نه «اسلام ایرانی‌ها!»

👈ثانیا برای شناخت افراد و جوامع، باید آنان را در شرایط #شکافت (فی تَقلُّب الأحوال عِلمُ جواهر الرجال. کافی، ۸: ۲۲) بررسی کرد؛ نه اینکه قضاوتمان در چشم مان باشد و وضعیت افراد در مهمانی رسمی خارج یا در خطاهای روزانه یا در سیرک تربیتی جوامع غربی را معیار بدانیم.

2️⃣ پرونده کمی که:

آ. تحت خشونت ناپیدای قفس قوانین و قانون گزاران صهیونی؛
ب. و در عین سورچرانی انگلوار بر ثروت‌های تاراج شده عالم؛
ج. آن هم با وضعیت روابط اجتماعی بسیار سرد و گسیخته (ایندیویژوال)؛
د. و تحت تعاون شیاطین جن و انس بر اثم باشد، تجلی اسلام در غرب نیست!

👈من از ۶سال زندگی در اروپا سخن می‌گویم؛ نه با نقل قول از افراد «ندیده» یا چند جلسه رسمی با چند ادلکن زده کراواتی؛ که حسن روحانی، «روباه اعظم شان» را مؤدب و باهوش می‌خواند!

👈خشونت غرب با زن، و «وحشیگری اروپا» زبانزد است! بسیاری حتی #نمیتوانندباهمزندگی کنند و با #سگ میزیند!

👈جوهره مردم اروپا (الانسان بعقله) را باید در شرایط شکافت شناخت؛ در دولت‌های برآمده از رأی و همراهی یا سکون همین مردم! در استعمار! در دو جنگ جهانی! در قتل عام حدود نیمی از جمعیت ایران، در قتل عام یمن و سوریه! در بازدیدهای بانزاکت شان از جمجمه‌های الجزایری‌ها در موزه وحشی پاریس!

👈چقدر «ابرفقه» و فهم مبتنی بر درک عمق و سطح مردم ایران و غرب، غریب است!

3️⃣ اگر امام صادق (ع) بود، با محتوا و لحن ناسدید این صوت چه می‌کرد؟

👈حضرت (ع)، در برابر پرسشی به‌مراتب لطیف‌تر از این قضاوت قشری، آن هم با چنین لحنی، بر عبدالله ابن ابی‌یعفور، #غضبناک می‌هجومد:

👈 «قلت لأبی عبدالله (ع): انی أُخالط الناسَ فیُکثِر عجَبی من أقوام لا یَتولَّونکم و یتولَّون فلاناً و فلاناً؛ لهم أمانةٌ و صدق ٌو وفاءٌ؛ و أقوام یتولَّونکم لیست لهم تلک الأمانةُ و لا الوفاءُ و لا الصدقُ! قال: #فاستوی ابوعبدالله (ع) جالساً فأقبل #علیَّ_کالغضبان …» کافی، ۱: ۳۷۵. به امام صادق عرض کردم من با مردم می جوشم پس شگفتی ام از کسانی است که شما را به سرپرستی نمی گیرند و فلانی و فلانی را به سرپرستی می پذیرند [اما) امانتدار و راستگو وفادارا به پیمانند و کسانی که شما را به ولایت می پذیرند، این امانت و رفاداری به پیمان و راستگویی ندارند. گفت پس امام صادق به صورت نیمخیز برنشست و با حالتی خشمگین بر من روی آورد … .

👈 آری شیطان در نماز و رشد به سراغ مومن و جامعه ایمانی می‌رود؛ وگرنه گمراهان را یاری می‌کند که تعاون بر اثم و شراب و سورچرانی را با حضور قلب و نیکرفتاری بپویند!

4️⃣ بیان پیامبر (ص) و بزرگان درباره «عمق مردم ایران»:

👈 رسول الله (ص): «یا علیّ! أَعجَبُ الناسِإِیماناً … قومٌ یکونون فی آخِرِ الزمان … فَآمَنوا بِسَوادٍ علَى بَیاض» من لایحضر، ۴: ۳۶۵.

👈امام خمینی: توده مردم ایران، از مردم عهد رسول‌الله (ص) بهترند! و نیز: جانم فدای یک‌یک این مردم.

👈 ابرفقه (عمق و سطح) در بیان امام خامنه‌ای: «ملت عظيمالشأن و شگفتیآفرين ايران … هميشه در “لحظهنياز [شکافت]” صحنه رويارويی با بددلان و بدخواهان را عرصه پیروزی حق می‌سازد … و سپاسی از ژرفای دل و جان،‌ آفریننده هستی را كه دستقدرت خود را در عزم و ایمان و بصیرت شما نمايان ساخت!»

5️⃣جمله پایانی صوت، پذیرش «شیره سکولاریزم» بود! چطور ممکن است بدون شریعت، دنیا را تأمین کرد؟ واقعا غرب با این همه فروپاشی خانوادگی و زندگی سگی و افسردگی و خودکشی و همجنس بازی و … دنیای شان تأمین است؟ شما از کجای غرب سخن می گویید؟

جمله پایانی این جلسه تفسیری، پذیرش #شیره_سکولاریزم بود! اما نگاه جامع علامه جوادی، درست است؛ در میانه همین نشست می گویند: «چقدر این ملّت بزرگ است!»

همچنین ببینید

امر رهبری به فیلتر سلطه دشمن در فضای مجازی

هندسه فرمایش‌های ولیّ امر درباره فضای مجازی به نام خدای مهرای ویژامهر و سلام بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *