شناساندن دانش «زَوا؛ زایایی زبان فارسی»+ کتاب

به نام خدای مهرای ویژامهر

شناسناندن یک دانش تازه با بنیادها، باروها و بار نوین، در چکیده کوتاهی، کار دشواری است، چنانکه خوانش و دریافتن آن نیز دشوار است. این دانش با یاری خدا در فرایندی نزدیک به دو سال خود را نشان داد و کتاب «زوا» در بهار 1403 چاپ شد. «زوا» نشان می‌دهد که زبان فارسی، زبان «زایا» است. تا پیش از این زبانها را بر دو دسته «ساخت پذیر و اشتقاقی» و «پیوند پذیر» می‌شمردند. ولی زوا نشان داد که یک گونه دیگری از زبان هم هست که «زایا» است و توانش زایش میلیاردها واهه (کلمه) دارد تا بتواند در جهان پس از ظهور که 25بیست‌وهفتم دانش هم کشف خواهد شد، به تن هر مفهومی، رختی درخور بپوشاند؛ تا هم اندیشیدن آسان و بهنجار شود و هم گفتگوهای ما پر از واهه‌های (کلمات) سرهم‌بندی و بدآهنگ و گیج نشود.

زبان عربی، زبانی بسته با ریشه‌های آن بسته (محدود) و ساخت‌پذیری بسته است. ولی زبان فارسی «زایا» است؛ یعنی از یک مصدر می‌توان 13 بن مضارع گرفت و با ساخت و پیوندهای گوناگون و بازمصدرسازی‌های چندلایه، دهها میلیارد واژه ساخت؛ بویژه این که واژگان فارسی ریشه دو «وا»یی (دو حرفی) دارند که زبان را بسیار چالاک‌تر از زبان عربی می‌کند.

زوا نشان می‌دهد که زبانِ سِدایی (صوتی) بازنمایی و گراف سداییِ جهان است و همان گونه که جهان، جفت آفریده شده است، زبان نیز ویژگی جفتی (زن و شوهری) دارد.

زایش‌های زبان فارسی

مادر همه واهگان (کلمات) ماده، «ف» است و پدر همه واژگان (کلمات) نر، «خ» است. از پشت «خ» ده فرزند نر به زبان می‌آید که دو نوه هم به زبان می‌دهند و از دل «ف» سیزده فرزند ماده به زبان می‌آیند که یک نوه هم به زبان می‌دهد:

دانش زوا؛ زایایی زبان فارسی

جفت‌شناسی واهگان زبان فارسی

واژگان «نر» (زاییده از مصدرهایی که حرف پیش از نشان مصدری آنها «خ» است) معنایی مردانه و برونشی دارند و واتگان ماده (زاییده از مصدرهایی که حرف پیش از نشان مصدر آنها «ف» است)، معنایی زنانه و درونشی دارند:

واژگان خئی و فئی گاهی ناب هستند و گاهی میزا که هر یک معنای ویژه پیوندی‌ای را به زبان می‌دهند:

چپیره‌شناسی (جامعه‌شناسی خویشاوندی) واهگان زبان فارسی

هر ریشه؛ مانند «ا+خ» یک خان دارد، یک خاندان (ئـ+ا+خ: آخ)، سه تیره (اَخ، اِخ، اُخ؛ ئاخ: آخ، ئیخ: ایخ، ئوخ: اوخ) و نزدیک به 13 تبار برای هر تیره و نزدیک به 30 دودمان برای هر تبار. در این جا چپیره (جامعه) هر واژه به گونه خویشاشناسی روشن می‌شود و این یعنی به ما توان نگاشتن یک واهه‌نامه (لغتنامه) خویشاوندی بسیار پیشرفته‌تر از واهه‌نامه‌های ریشه عربی می‌دهد و واهه‌ها در کنار هم ویژگی‌های خود را بهتر نشان می‌دهند و در دست‌یابی موشکافانه به معنای هر واژه همفزایی می‌شود که خودش جهانی در خویش دارد:

کُشافند پرواهگی زبان فارسی

واژگان فارسی از یک کشافند (پدافند غیر عامل) بسیار پیشرفته بهره می‌برند که دستبرد به زبان و آسیب به آن از راه «ساهوش» (هوش ساختگی: هوش مصنوعی) را بسیار دشوار می‌کند. زبان فارسی از یک سامانه کُشافندی به نام «پرواهه» برخوردار است که نشان از آفرینش بسیار پیشرفته آن دارد که بی گمان فراتر از همه هوش مردم (انسان) است.

در کاوش «زوای» به خوبی «پر+واهگان» را بازنمایی می‌یابید و از یک جهان ناشناخته مهندسی امنیتی زبان و زیبایی شگفت زده می‌شوید.

آسان‌آموزی زبان فارسی برای جهانی‌سازی آن

از شگفتی‌های دیگر زوا این است که اگر کسی تنها معنای دو «وا»ی «خ» و «ف» را بداند و می‌تواند نزدیک به 70 درسد از واهگان (کلمات) زبان فارسی را معناشناسی کند و اگر به راز زبان فارسی پی ببرد، می‌توان همه واهگان آن را معناشناسی کند و این یعنی آسان سازی بسیار شگرف زبان فارسی برای جهانی سازی آن.

در پایان باید سپاس بگزارم از رهبرم که سوز دل او و شوق من به او، در من آتش کاوش زبان فارسی را گر داد و دانش زوا اخگری از جگر آن مرد است.

بزرگترین کاوه زبان‌شناختی

با خواندن کتاب «زوا» به گمانم در بیابید که این دانش، بزرگترین کشف و دستاورد تاریخ زبان‌شناسی در جهان است و می‌تواند زبان فارسی را به جدول عناصر دانش بی‌پایان درآورد. چیدمانی که با نگاه به هر چیده دهها و بلکه سدها میلیاردی آن، ارزش شمارین آن واژه و نقشه دانش ویژه‌ای را نشان می‌دهد که با باروی و لقاح واهگان زبان با ذهن زبان‌ورز، به آسانی می‌توان به بودن آن دانش و کاوش و دستیابی به آن رسید. یعنی زبان فارسی زبان گفتگو با مردم و اندیشیدن در جهان پیرامون برای کشف رازهای گیتی و دست‌یابی به 25بیست‌وهفتم دانشی است که به خواست خدا، در روزگار ظهور به آن خواهیم رسید.

بر آنم که با زوا (+ ابرفقه) می‌توان برگردان این حدیث شد که «اگر دانش به خوشه پروین درآویخته باشد، گروهی از پارس به آن دست می‌یابند». آن دانشی که به خوشه پروین است، از دل الگودهی و گردافشانی و لقاح اَبَرزبان فارسی به دست می‌آید؛ اگر با زبان عربی می‌توان تعقل کرد (یوسف، 2)، با زبان فارسی بیشتر می‌توان تعقل کرد؛ چنانکه جهان، از آغاز به تعقل و بخردی ایران چشم داشت و مردم موعودی که بتوانند رکابدار امام موعود (عج) و دستیابنده به آن دانش مُژدیده باشند، مردم ایران هستند: «إن تَتَوَلَّوا یَستَبدِل قَوماً غیرَکُم ثُمَّ لایَکونوا أمثالَکم» سوره محمد (ص)، 38.

🌹خرید کتاب «زوا» بر پایه ۶۷٪ بهاکاه به قیمت ۵۰ هزار تومان؛ نذر جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی (رایاسپهر).

گروه گفتگو درباره دانش «زَوا» در پیامرسان ایتا

چشم انتظار نیایش نیک شما

ابوالفضل امامی میبدی

29 شهریور‌1403

چِکّـــانو

همچنین ببینید

ابرکاوی زندگی آیت‌الله العظمی بروجردی

آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی و اصلاح حوزه «حاج آقا عبدالله: به اتفاق آقای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *