امر رهبری به فیلتر سلطه دشمن در فضای مجازی

هندسه فرمایش‌های ولیّ امر درباره فضای مجازی

به نام خدای مهرای ویژامهر و سلام بر شما

چکیده فرمایش رهبری درباره فضای مجازی

«حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» و این «فضای مجازی، حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است». و نیز رهبری فرمودند: «سیاستهای اصولی‌ای در زمینه پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد این‌جانب است». اولویت بلند مدت در نگاه رهبری، «راه اندازی شبکه ملی اطلاعات» است و اولویت کوتاه مدت و میان مدت، «سلب مدیریت دشمن بر فضای مجازی» است و پس از کوتاهی چند باره مسئولین گوناگون در انجام وظیفه، رهبری در 19 بهمن 1400 فرمان امداد و نجات مردم بی پناه در دست دشمن را صادر کردند؛ یعنی «جهاد تبیین».

«محافظه کاری قتلگاه انقلاب است» (رهبر: ۹ اسفند ۷۹) و ویژگی قوم موعود و یاران امام زمان (عج) نیست؛ بلکه قتلگاه آنان و انقلاب آنان است.

۱. قرآن: صهیونیزم و شدیدترین دشمنی با مؤمنین و ایران

«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا …» مائده، ۸۲.

۲. رهبر: اهمیت حیاتی فضای مجازی

رهبر: «حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.» پایگاه دفتر حفظ و نشر؛ ۲۶ اسفند ۱۳۹۰.

رهبر: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم» خبرگزاری مهر؛ ۴ فروردین ۱۴۰۰.

رهبر: «امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است». ۳ فروردین ۹۹. یعنی حتی اگر استقلال هم می‌داشتیم؛ ولی قوت نداشته باشیم، دچار آسیب حیاتی هستیم. اینک حتی استقلال هم نداریم!

۳. رهبر: مسأله اصلی «مدیریت» بر فضای مجازی

رهبر: «یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینه‌ی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز می‌کنند و گاهی می‌گویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست [امّا] آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند … خب وقتی که ما می‌دانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت می‌کنند و مدیریّت می‌کنند، ما نمی‌توانیم بی‌کار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمی‌توانیم مردم‌مان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره می‌کند؛ عوامل مسلّط بین‌المللی در این زمینه‌ها به شدّت فعّالند.» ۲ شهریور ۹۹ در نشست با هیأت دولت.

وقتی مدیریت دست دشمن و تحت قواعد دشمن است، شما نمی‌توانید بگویید که فضای مجازیِ تحت سلطه دشمن، مثل چاقویی است که می‌توان خوب یا بد از آن بهره برداری کرد. به سخنان رهبری دقت کنید!

۴. رهبر: مدیریت ول فضای مجازی، در دست دشمن

رهبر: «متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواس‌شان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت می‌کنند، [در حالی‌که] ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد! این به هیچ وجه افتخار ندارد!» ۱ فروردین ۱۴۰۰

۵. رهبر: آرایش جنگی دشمن

امام خامنه‌ای: «[دشمن] از لحاظ فضای مجازی، آرایش جنگی گرفته». ۱۱ اردیبهشت ۹۸.

۶. رهبر: بی پناهی مردم در چنگال عوامل صهیونیزم

رهبری: «خب وقتی که ما می‌دانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را- که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت می‌کنند و مدیریّت می‌کنند، ما نمی‌توانیم بی‌کار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره می‌کند. عوامل مسلّط بین‌المللی در این زمینه‌ها بشدّت فعّالند.» ۲ شهریور ۹۹ در نشست با هیأت دولت.

۷. رهبر: سلاح شیمیایی، جنگ‌افزار دشمن در فضای مجازی

رهبری: «ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دستِ دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاح‌های شیمیایی در جنگ نظامی … امروز از تلویزیون، از رادیو، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی، از انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود … [مسوولین] توجّه کنند که آنها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خودش را علیه این مردم به کار ببرد!» رهبری در ۱۲ مهر ۹۷.

۸. رهبر: قتلگاه؛ نتیجه بمباران دشمن بر فضای مجازی

رهبری: «فضای مجازی، حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است. منطقه عظیمی از این فضا، اکنون در دست دشمن است». خبرگزاری تسنیم، ۱۹ آبان ۹۵ در نشست قرارگاه قرب.

۹. رهبر: وظیفه کوتاه‌مدت، کلیدی و اولویت‌دار؛ کوتاهی مجلس و دولت

رهبری: «مسئله مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ما است. این مسئله، مسئله بلندمدت هم نیست بلکه مسئله کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید به آن توجه شود. امثال اینها، مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. توجه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی‌اولویت نشوید فرمان ۲۲ تیر ۹۹ به مجلس که هنوز عملی نشده!

رهبر در  ۱۹ اسفند ۱۴۰۰: فضای مجازی مشکلاتی دارد که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند و هر چه زودتر باید این مشکلات برطرف بشود!

۱۰. رهبری: گام کمینه برای «مدیریت» بر فضای مجازی

امام خامنه‌ای: «سیاست‌های اصولی‌ای در زمینه پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد این‌جانب است.» ۲ شهریور ۹۹. پهنای 70 درصد برای نرم افزارهای ایرانی و 30 درصد برای نرم افزارهای خارجی که به گفته کارشناسان، اکنون این نسبت وارونه است.

۱۱. رهبر: حکم صریح بر قطع دست دشمن با «فیلتر»

برخی نپندارند که رهبری درباره فیلتر چیزی نگفته است؛ ایشان هم با «دلالت مطابقی» (۲۲/۲/۸۲ و ۱۰ آبان ۹۵) و هم با «دلالت التزامی» (مانند: ۱۴ خرداد ۹۵) و هم با «دلالت وُقوعی» (فیلتر تلگرام)، تعیین موضع کرده‌اند:

آ. دلالت مطابقی فرمایش رهبری بر فیلتر کردن

امام خامنه‌ای در ۸۲/۲/۲۲: «در همه جای دنیا- مخصوص چین نیست- وقتی جهاز عظیم و فراگیر اینترنت وارد می‏شود، معمولًا فیلترهایی‏ هم وجود دارد که هر کشور به فراخور تمایلات و تفکرات و مصالحی که دارد، آن‏ها را کار می‏گذارد؛ این یک امر طبیعی است. در اینجا هم در آغاز کار مقداری بی‏توجّهی شد، لیکن بعد اقداماتی کردند و باید بکنند؛ این، درست است! البته که باید فیلترهای مناسب و لازم را بگذارند!»

ب. دلالت تضمنی نیرومند بر فیلتر کردن

ولیّ امر: «امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار می‌کند؛ همین مسئله مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمی‌خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که می‌توانند مفید واقع بشوند امّا سلطه دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد! نمی‌توانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمی‌شود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه فرهنگی دشمن است.» ۱۴ خرداد ۹۵.

اصل ۱۵۳ قانون اساسی: «هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است.»

۱۲. رهبر: اعتراض به «بهمنی از شبهات» بر سر مردم

رهبر: «امروز بهمنی از گزاره‌های درست و نادرست دارد روی سر مراجعین اینترنت ما فرود می‌آید … خب اینها دارد مثل یک بهمنی فرود می‌آید؛ ما چرا باید اجازه بدهیم این اتّفاق بیفتد؟ ما چرا باید اجازه بدهیم آن چیزهایی که برخلاف ارزشهای ما است، برخلاف آن اصول مسلّمه‌ی ما است، برخلاف همان اجزا و عناصر اصلی هویّت ملّی ما است، به‌وسیله کسانی‌ که بدخواه ما هستند، در داخل کشور توسعه پیدا کند؟ نه! کاری کنید که از منافع و سودها و بهره‌های فضای مجازی همه بتوانند استفاده کنند، سرعت اینترنت را افزایش هم بدهید». ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

۱۳. شبهه مخالفت مردم و بایستگی اقناع مخالفان

آ. بزرگترین مخالف استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی در فضای مجازی کشور، آمریکا است؛ که اخیرا هر دو حزب آمریکا در برابر این طرحِ حداقلیِ حمایت از فضای مجازی، موضع گرفتند؛ پس، مردم را مخالف اصلی فضای مجازی مستقل و ایرانی جا نزنیم!

ب. همیشه یک عده مخالفان داخلی سرسخت هستند که یا تابع آمریکا هستند و یا دارای منافع نامشروع هستند و از آب گل آلود فضای مجازی ولنگار، ماهی می‌گیرند. بسیاری از مخالفت‌ها، از یک گروه محدودی با صدای نامحدود و دارای منافع خاص است؛

ج. اما بخشی از مخالفین، که مردم گرامی ایران هستند، باید تا حد معقولی، مسأله را برای شان روشن کرد؛ اما باید صادقانه به آنان گفت که نمی‌توان در مسائل حیاتی کشور که سبب «قتلگاه در کشور» شده است و تحت پیچیده ترین حملات جنگ شناختی و هوش مصنوعی و مخفی‌کاری‌های امنیتی دشمن انجام می‌شود، ابتدا به اقناع همه مردم پرداخت و بعد وارد نبرد شد.

کدام کشور دنیا چنین کرده است که ما چنین بکنیم؟ حتی اگر یک گروه آهو گرفتار هجوم مداوم کفتارها بشوند و زیستگاه شان به قتلگاه تبدیل بشود و آن سوتر یک زیستگاه کم بهره‌تر باشد، به آنجا خواهند کوچید؛ مگر جز این است؟! اما برخی از ما غافلیم و البته برخی دوپاهای محافظه کار و برخی وابستگان به گلوبالیزم آمریکایی، در این مسأله حتی از چارپا هم گمراه‌ترند! «مَا لَکُم کَیفَ تَحکُمون»؟ آیا جز این است؟!

د. ضمناً وقتی به فرمایش رهبری، مدیریت فضای خبرپراکنی و مهندسی افکار عمومی در دست دشمن است، مگر می‌شود در زمین دشمن و با قواعد دشمن و در جلوی چشم دشمن (که می‌تواند با یک اشاره به «حساب»تان برسد و آن را مثل حبابی بترکاند) با دشمن مبارزه کرد و پیروز هم شد و همه مخالفان را نیز قانع کرد؟! حتی در آنجا نمی‌توان نام یا عکس سردار بزرگ مستضعفین جهان؛ قاسم سلیمانی را منتشر کرد؟ هنر مدیریت غربزده و محافظه‌کاران قدرت‌طلب در ایران، از یاسر عرفات هم کمتر بوده است؛ کمِ کم او در سازش با اسرائیل، یک حکومت خودگردان به دست آورد؛ بهره این آقایان از فضای مجازی تحت سلطه صهیونیزم، «تقریباً هیچ» و «خسارت محض» است.

ه. مگر قطع دست دشمن را در بستن تلگرام انجام ندادیم؟ آن زمان، امکانات پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر بود؟ و یا اول به اقناع مخالفان پرداختیم؟ البته خیانت یک عده در دولت روحانی و اشتباه برخی انقلابی‌ها، سبب شد که این کار، اثر بیشینه نگذارد؛ هر چند که باز هم یک گام به جلو بود.

و. حرف آخر امام خامنه‌ای درباره مخالفت مردم: «خدای متعال به پیغمبرش می‌فرماید که «وَ تَخشَى النّاسَ وَاللهُ أَحَقُّ أَن تَخشاهُ»؛ از مردم نباید بترسی؛ از حرف این و آن نباید بترسی. بالاخره هر اقدام مثبتی، هر کار مهمّی ممکن است یک عدّه‌ای مخالف داشته باشد؛ مخالف، مخالفت می‌کند. امروز با حضور فضای مجازی، نوع مخالفت‌ها هم غالباً نوع برخورد‌ کننده و تیز و آزار‌دهنده است؛ اگر چنانچه یک حرکت مهمّ صحیحِ متقنِ محاسبه‌شده‌ای انجام می‌گیرد، باید ملاحظه اینها را نکنند! ملاحظه دشمن خارجی را هم نباید بکنند! هر گونه حرکتی را که در کشور به سمت صلاح انجام بگیرد، یک جبهه وسیعی از دشمن وجود دارد که این‌ها نشسته‌اند دارند دائم فکر می‌کنند که ضربه‌ها بزنند». در ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

۱۴. شبهه کار اقتصادی مردم در رسانه‌های صهیونیستی

آ. بسیاری از بزه‌کاری‌های اقتصادی و قمار و کلاهبرداری در همین فضای ناامن است؛

ب. بسیاری از افراد نمی‌توانند از ظرفیت اقتصادی چندین ده میلیارد دلاری فضای مجازی بهره ببرند؛ زیرا اکنون این فضا در دست دشمن است و امنیت ندارد و ناامنی و بی ثباتی، اجازه سرمایه‌گذاری پایدار و جدی را نمی‌دهد.

ج. اما برخی مردم که کار سالم اقتصادی در فضای مجازی می‌کنند، این کار را می‌توان در بستر رسانه‌های داخلی هم کرد. اگر هم بخش بسیار اندکی از ظرفیتها قابل انتقال نباشد، نمی‌توان منافع عموم مردم را با گزینش نادرست برخی نادیده گرفت.

۱۵. افق درست: تشکیل جبهه واحد ضد آمریکایی در فضای مجازی

صهیونیزم ما را در تور تلگرام و واتساپ و اینستا، گیر انداخته است و دارد ایران و جهان مستضعفین را مهندسی می‌کند! در حالی که رهبری در ۱۲ تیر ۹۵ می‌فرمایند که ما باید بتوانیم از فضای مجازی برای شبکه کردن مبارزان جهانی کمک بگیریم! اما فضای مجازی، به معنای چند تا پیامرسان صهیونیستی نیست؛ آن‌سان که حسن روحانی ۴ تا کشور زورگو را «همه دنیا» جا می‌زد. نگاه‌مان این نباشد که فقط چند تا شبهه برای چند نفر پاسخ می‌دهیم، مدیریت را باید از دست دشمن درآورد و مستضعفین جهان که در شبکه مجازی استکبار، بی‌پناه هستند را باید در شبکه‌های امن، پناه‌داد و آنان را سازماندهی کرد تا بروند و در هر جای لازم، با دشمن مبارزه کنند! نه اینکه مردم کشورمان را هم بدهیم دست دشمن که مهندسی بشوند!

۱۶. سامانه اصلاح یا اصلاح سامانه؟

نباید اولویت مان بر خلاف اولویت شناسانده شده از سوی رهبرمان باشد؛ این که در زمین دشمن و با قواعد دشمن، چند تا شبهه را پاسخ بدهند و مطالبه رهبری در اصل بحث؛ یعنی مدیریت «بر» فضای مجازی را فرو بگذاریم. «سامانه اصلاح» یعنی شبکه شدن چندین نفر یا چندین مجموعه، برای تولید پیام‌های خوب و پاسخ به شبهات در دل فضای مجازی تحت مدیریت دشمن. این کار بنابر فرمایش 19 بهمن 1400 رهبری، واجب فوری و قطعی است؛ اما اولویت اصلی رهبری این نیست. برای روشن شدن اهمیت اولویت رهبری در رویارویی با فضای مجازی به این تمثیل بنگرید:

بینگارید که دشمن بیاید و شهرمان را بمباران کند و ما همگی یک «سامانه اصلاح» برای مقابله با خرابی‌ها و بازسازی ویرانی‌ها درست کنیم و خشنود باشیم که مشکلات چند نفر را حل کرده‌ایم. آنها یک لحظه بمباران کردند و ما چندین سال باید بازسازی کنیم. اما لختی نمی‌گذرد که دوباره یک گوشه دیگر شهر را بمباران می‌کنند و باز گوشه دیگر و باز. در اینجا، راه مقابله این نیست که شما اصل توان‌تان را بگذارید روی «سامانه اصلاح»؛ بلکه راهش این است که به «اصلاح سامانه» بپردازید؛ یک سامانه ضدهوایی را در آنجا بکارید تا دیگر هواپیمای دشمن جرأت حمله نداشته باشد. خوب نمی‌شود که هر روز و بلکه هر لحظه، چند دیوانه سوزنی به چاه بیندازد که صد تا عاقل بخواهند در بیاورند. اگر عاقل باشیم، جلوی جولان دیوانه را می‌گیریم. چطور می‌شود بهمنی از شبهات که هر لحظه به صدها کانال و گروه روانه می‌شود را هی یافت و پاسخ داد؟ افزون بر اینکه مگر فضای مجازی فقط شبهه است؟ بخش مهمی از کار دشمن، ترویج فیلم‌های فحشا است؟ خب وقتی جوان را با فحشا بمباران کردند و روان و حیا و عفتش را زدند، شما می‌خواهید به چه شبهه‌ای پاسخ بدهید؟ باید از انفعال درآمد و روش آن هم در رهنمودهای راهبردی ولیّ امر آمده است و بدانید که اگر بخواهیم به استحسانات خود عمل کنیم، استحسان حجت نیست و این کار طاغوتی است.

۱۷. شبهه حضور برخی علما و برخی نخبگان

برخی از روحانیون و حتی مساجد و برخی نهادهای ارزشی توجه ندارند که هم مطابق فتوای مراجع و هم بر پایه قانون[1] حضور عادی در رسانه‌های صهیونیستی مانند «اینستا و واتساپ» مجاز نیست. آری کیفیت برخی امکانات دشمن، بیشتر است؛ اما آیا هیچ حیوانی می‌یابیم که در هنگام حمله دشمن و برپا شدن قتلگاه فرزندانش در جایی، بگوید که چون زیستگاه کناری، بهره کمتری دارد، من در قتلگاه می‌مانم تا خودم و فرزندانم دریده شویم و به زیستگاه امن کناری نمی‌رویم؟ قطعا علمای اسلام و نخبگان ایران، از حیوان گمراهتر نیستند و برخی، غفلت و استحسانات پیش آمده را کنار خواهند گذاشت و با جهاد در تبیین منطق رهبری، مسئولین را به رعایت «تأکید مؤکد» ایشان بر سیاستهای اصولی پهنای باند و سلب سلطه دشمن از مردم بی پناه، تواصی می‌کنند و مردم را به ترک این قتلگاه فرا می‌خوانند و در گام بعد، به جهاد تبیین و امداد به مردمِ جامانده در زیر بمباران شیمیایی دشمن می‌پردازند. همزمان باید فضا را بر محافظه کاران و کسانی که بر خطای محاسباتی شان پافشاری می‌کنند، تنگ کرد و آنان را با سخن روشن و آشکار رهبری نقد کرد؛ تا فرمان «بیم دهی» و انذار الهی، بتواند موازنه وحشت را برای محافظه کاران فراهم کند؛ همان‌ها که امیرالمؤمنین در خطبه جهادیه به آنان فرمود: «قاتلکم الله: خدا مرگتان بدهد! زیرا رهبری فرموند: «محافظه کاری … قتلگاه انقلاب است!» ۲۲ اسفند ۷۹.

۱۸. رهبر: دسترسی به پیروزی

امام خامنه‌ای: «می‌شود امپراطوری رسانه‌ا‌ی صهیونیستی غربی را شکست داد؛ اگر همه همّت کنیم.» ۲۶ دی ۹۶.

آیا پیگیری این حکم‌های «روشن» رهبری، «اولویت» ندارد؟ «حیاتی و کلیدی» نیست؟ «کوتاه‌مدت و نزدیک» نیست؟ آخر چه شده است ما را؟! آیا در «مارپیچ سکوت» قاتلان و قالتاق‌های فضای مجازی اسیریم؟ یا در آن «چاه معروفی» افتاده‌ایم، که «علامه حلی» آن را پُر کرد؟! و ما حاضر نیستیم از آن دل بکنیم!

وقتی دلمان وابسته به فضای مجازی دشمن (مانند اینستا و توئیتر و واتساپ و تلگرام) باشد، خُب با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه کثیف را پاک کرد! اینگونه به حضور مردم بی‌پناه، در این قتلگاه وجاهت هم می‌دهیم و شریک قاتلان صهیونیست و قالتاق داخلی هستیم!

۱۹. جهاد تبیین

رهبری در سال 95 شش شرط را برای حضور در نرم افزار دشمن برشمردند. افراد توانمند، با کار گروهی، با رویکرد تهاجمی، هوشمندانه، با هدف تاراندن دشمن و گرفتن فضا از دست آنان و همزمان مسئولین و به مسئولین برای سلب سلطه دشمن برنامه داد. اما مسئولین کوتاهی کردند و مردم در دام دشمن ماندند. سپس رهبری در رهبر در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، از بیشتر شروط یاد شده چشم پوشیدند و تنها شرط «توانایی» را برای جهاد تبیین و ایستادن در برابر جنگ روانی دشمن را یادآور شدند. ظاهراً در اینجا نیروهایی که توان غرق نشدن و «امداد» به گونه «جهاد تبیین» را دارند، باید وارد پیامرسان دشمن بشوند:

«جهاد تبیین، یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کسی که می‌تواند [باید اقدام کند]… در فضای مجازی که کلیدشدست آنها است و زیرکلید آنها است، تحمّل اسم شهید سلیمانی را ندارند، تحمّل عکس او را ندارند؛ … خب این یک واقعیّت تلخی است و وظیفه‌ای را بر دوش همه می‌گذارد؛ متولّیان رسانه‌ها در درجه اوّل مسئولند؛ چه رسانه ملّی و چه سایر رسانه‌های گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعه مطبوعات، همه موظّفند در این زمینه وارد این میدان بشوند و هر کسی که یک مرکزی و منبری برای حرف زدن با افکار عمومی جامعه دارد، در این زمینه موظّف است».

و نیز فرمان رهبری در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱: «دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید. … جنگ روانیِ همه‌گیر و همه‌جایی. نگذارید جنگ روانی دشمن در کشور تأثیر بگذارد». بررسی بیشتر این مسأله

با ولیّ امر باشیم؛ تا باشیم؛ چون هستند کسانی که نیستند!

بهترین راه، برای جهاد تبیین، بازخوانی اولویت‌های ولیّ امر و جلوگیری از ترور اولویت‌ها است. اگر از مطالبات روشن و حیاتی و تأکیدهای مؤکد رهبری را به مطالبه جریان انقلابی در نهادهای گوناگون حوزوی و ارزشی در بیاوریم، بی‌گمان اولویت اصلی رهبری می‌تواند انجام بشود و تا این کار انجام نشود، دیگر کارها بسیار کم‌بهره خواهد بود.

نوشته مرتبط: بررسی فقهی رویارویی با فضای مجازی صهیونی

ــــــ پانوشتــــ


[1]. قانون مصوب مجلس در ۱۲/۲/۶۹ با تأیید ش. نگهبان در ۱۹/۲/۶۹: «ماده هشتم: هر نوع برقراری رابطه اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کمپانی‌ها و موسسات و شرکت‌های وابسته به صهیونیست‌ها در سطح جهان ممنوع می‌باشد.». قانون واحده اسلامی مصوب ۲۹/۶/۷۱ در مجلس با تأیید ش. نگهبان در ۵/۷/۷۱: «ماده ۱- عقد هرگونه قرارداد چه مستقیم و چه از طریق واسطه با شرکتها یا اشخاص مقیم اسرائیل یا با افراد تبعه اسرائیل یا افرادی که برای اسرائیل یا به نفع آن کشور کار می‌کنند، صرف نظر از محل اقامت آنان، برای کلیه افراد حقیقی یا حقوقی، ممنوع می‌باشد و …». «ماده ۲. هرگونه کالا و اجناسی که در تولید آن، حتی بخشی از محصولات اسرائیلی به کار رود، صرف نظر از نوع و میزان مصرف آن … کالای اسرائیلی محسوب می‌گردد». «ماده ۶- عرضه کالاها و محصولات منظور در ماده دو، یا فروش، خرید و اکتساب این گونه کالاها ممنوع می‌باشد، هر گونه معامله به صورت هبه یا اکتساب ممنوع است. هر معامله به صورت هبه یا صرفا معامله، در اجرای مفاد این ماده، به عنوان فروش و یا خرید محسوب می‌گردد.»

همچنین ببینید

ابرکاوی زندگی آیت‌الله العظمی بروجردی

آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی و اصلاح حوزه «حاج آقا عبدالله: به اتفاق آقای …

3 دیدگاه

  1. با سلام و دورود بر ساحت مقدس امام زمان قائم آل محمد حضرت مهدی عجل الله تعالاشریف و نائب بر حق ایشان حضرت امام خامنه ای سلام الله خدا را حمدو سپاس می‌گوییم ک وجود مبارک امام خامنه ای سلام الله را ارزانی امت اسلام قراردادند و ب واسطه ایشان از فتنه ها و حیله های اخرزمانی جز نجات یافته گانیم البته مشخصا برای پیروان ایشان ولی گمراهان و غربگرایان جز خسران و نابودی در دوزخ چیزی ندارد خاصه آل رفسنجانیها و آل لاریجانیها غربگداها و کسانی ک بخاطر چریدن در ممالک شیطان پرستان ب دین و کشور و ملت خود خیانت نمودند خاصه آنهایی ک بلد بودند مذاکره کنند با شیطان بزرگ آمریکا و می‌گفتند ۴۰ سال با رئیس جمهور بایدن بودند و این معاشرت با شیطان از آنها یزیدیان زاده زمان را ساخته و لجوجانه بر کارهای غلط خود پافشاری کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *