خانه - فقه سیاسی - یادداشت سیاسی - نقد سخن ناسدید علامه جوادی آملی درباره مردم و کشور

نقد سخن ناسدید علامه جوادی آملی درباره مردم و کشور

دریافت فیلم

❇️ طرح لغزش‌های صوت ناسدید از علامه جوادی در درس تفسیر، آذر ۹۷ و تأسف از شفقنا به خاطر ترویج این لغزش‌ها!

1️⃣ لغزش استدلالی!

⛔️ چون ۱۵ میلیون پرونده داریم، و هر کسی با یک نفر دیگر دعوا دارد، پس ۳۰ میلیون نفر دعوا دارند!

⛔️ و چون هر کسی دست کم با یک نفر انس دارد، پس ۶۰ میلیون نفر شب و روز با هم دعوا دارند!

ضمنا خیلی جالب است که بدانیم کجا فقط 500 یا 600 پرونده دارد.

⛔️ چنین کشوری چگونه رویِ #فَلاح ببیند؟!

2️⃣ لغزش زبانی چین‌ستایی و خودتحقیری

مدتی پیش چند نفر از دانشگاه چین آمدند، به طرزی حرف می‌زدند که خودشان به زحمت حرف همدیگر را می‌شنیدند؛ #آراممؤدب! اما #ماهمه‌مون_دعوا داریم با هم!

3️⃣ لغزش زبانی درباره ادارات ایران

«شما #هر_اداره‌ای که رفتید، یا روزمیزی می‌خواهد یا زیرمیزی!

4️⃣ لغزش زبانی اسلام‌شناختی

👈 این اسلام، ظاهری است! همانکه سید جمال گفته: در غرب اسلام هست ولی مسلمان نیست؛ در شرق مسلمان هست ولی اسلام نیست. ما که به «لفظ» کار نداریم که!

❇️ نقد لغزش‌های #سطحی

1️⃣ نقد دعوای شب روز ۶۰ میلیونی

📚 اولا طبق آمار مسؤل این امر، در ۲ تیر ۹۸؛ در سال ۹۷ تنها ۶میلیون و ۳۰۰هزار پروند یکتا در محاکم قضائی بوده است که با ۳ میلیون و ۸۷۷هزار پرونده شورای حل اختلاف، جمعاً ۱۰ میلیون و ۱۷۷هزار پرونده می‌شود؛ نه ۱۵ میلیون پرونده!

📚 ثانیاً از این ۱۰میلیون و ۱۷۷هزار پروند، طبق آمار حمید شهریاری، فقط ۵ میلیون و اندی، مربوط به جرائم اجتماعی است؛ نه ۱۵ میلیون پرونده دعوا!

شهریاری ۷عنوان اتهامی (۵۰٪ حجم پرونده‌ها) را با درصد هر یک بر می‌شمرد؛ که ۴عنوانِ «ضرب و جرح عمدی» با ۸/۷٪ و «توهین به اشخاص عادی» با ۸/۲٪ و «تهدید» با ۵/۹٪ و «تخریب عمدی اموال با ۳/۷٪، تقریبا جرائم اجتماعی اند (۲۶/۶٪ از آن ۵۰٪) اما دیگر عناوین، سرقت، رانندگی بدون گواهینامه و صدمه غیرعمد تصادف و … می‌باشند؛ نه دعوا!

👈پس طبعاً، کمی بیش از نصف این ۱۰ میلیون و اندی پرونده، «اجتماعی» است؛ و چه‌بسا تداخل شاکی و متشاکی و تراکب پرونده روی یک موضوع هم هست.

👈به لحاظ فقهی و فلسفی چطور می‌توان به خاطر حدود ۵میلیون پرونده، گفت که ۶۰میلیون ایرانی شب و روز در حال دعوا هستند؟! حتی گفت که کشور روی «فلاح» نمی‌بیند و حتی‌تر، اینکه ما لفظاً و ظاهراً مسلمانیم و اسلام در غرب است!

⛔️خیلی از پرونده‌ها نیز ناشی از فضای ولنگار مجازی و غربزدگی مدیریتی «هاشمیستی» است!

2️⃣نقد لغزش چین‌ستایی و ایران…

📚اولاً مقایسه یک #هیأتدانشگاهی، آن هم در یک نشست «رسمی کشور خارج»، با «مردمعادی»، آن هم نه در نسشست رسمی خارج کشور، بلکه در «متن مشکلات چاله‌میدانی»، دو خطای روشن است!

📚ثانیاً برای اینکه مغالطه پهلوان‌پنبه نشود، لحن آن چینی‌ها را با لحن و تعبیر خود آیةالله جوادی بسنجید؛ نه با مردم! آیا «خودشکن» نیست؟ لطفا دوباره گوش کنید.

3️⃣ نقد لغزش تخطئه ادارات

نباید یک «استقراء ابرناقص» و حقیقتا نادرست را با «سور کلی همه» بیان کرد! طبق کدام منطق؟ کدام فقه؟ کدام عرفِ عقلا؟

👈اکثریت ادارات و کارمندان مؤمن و خدمت‌گزار را نباید با برخی رشوه گیری‌ها (که در دوران هاشمی افزایش یافت) نادیده گرفت!

❇️ نقد لغزش عمقی

1️⃣ تحلیل خطاتر از داده های خطا: تخطئه «اسلام ایرانی‌ها» به سبب عدم توجه به عمق و سطح

👈اولاً «این اسلام‌شناسی» و چین و غرب شناسی، «ظاهری» است؛ نه «اسلام ایرانی‌ها!»

👈ثانیا برای شناخت افراد و جوامع، باید آنان را در شرایط #شکافت (فی تَقلُّب الأحوال عِلمُ جواهر الرجال. کافی، ۸: ۲۲) بررسی کرد؛ نه اینکه قضاوتمان در چشم مان باشد و وضعیت افراد در مهمانی رسمی خارج یا در خطاهای روزانه یا در سیرک تربیتی جوامع غربی را معیار بدانیم.

2️⃣ پرونده کمی که:

آ. تحت خشونت ناپیدای قفس قوانین و قانون گزاران صهیونی؛
ب. و در عین سورچرانی انگلوار بر ثروت‌های تاراج شده عالم؛
ج. آن هم با وضعیت روابط اجتماعی بسیار سرد و گسیخته (ایندیویژوال)؛
د. و تحت تعاون شیاطین جن و انس بر اثم باشد، تجلی اسلام در غرب نیست!

👈من از ۶سال زندگی در اروپا سخن می‌گویم؛ نه با نقل قول از افراد «ندیده» یا چند جلسه رسمی با چند ادلکن زده کراواتی؛ که حسن روحانی، «روباه اعظم شان» را مؤدب و باهوش می‌خواند!

👈خشونت غرب با زن، زبانزد است! و بسیاری از غربی ها حتی «نمیتوانند باهمزندگی کنند» و باید با سگ زیست کنند!

👈جوهره مردم اروپا (الانسان بعقله) را باید در شرایط شکافت شناخت؛ در دولت‌های برآمده از رأی و همراهی یا سکون همین مردم! در استعمار! در دو جنگ جهانی! در قتل عام حدود نیمی از جمعیت ایران، در قتل عام یمن و سوریه! در بازدیدهای بانزاکت شان از جمجمه‌های الجزایری‌ها در موزه وحشی پاریس!

👈چقدر «ابرفقه» و فهم مبتنی بر درک عمق و سطح مردم ایران و غرب، غریب است!

3️⃣ اگر امام صادق (ع) بود، با محتوا و لحن ناسدید این صوت چه می‌کرد؟

👈حضرت (ع)، در برابر پرسشی به‌مراتب لطیف‌تر از این قضاوت قشری، آن هم با چنین لحنی، بر عبدالله ابن ابی‌یعفور، #غضبناک می‌هجومد:

👈 «قلت لأبی عبدالله (ع): انی أُخالط الناسَ فیُکثِر عجَبی من أقوام لا یَتولَّونکم و یتولَّون فلاناً و فلاناً؛ لهم أمانةٌ و صدق ٌو وفاءٌ؛ و أقوام یتولَّونکم لیست لهم تلک الأمانةُ و لا الوفاءُ و لا الصدقُ! قال: #فاستوی ابوعبدالله (ع) جالساً فأقبل #علیَّ_کالغضبان …» کافی، ۱: ۳۷۵. به امام صادق عرض کردم من با مردم می جوشم پس شگفتی ام از کسانی است که شما را به سرپرستی نمی گیرند و فلانی و فلانی را به سرپرستی می پذیرند [اما) امانتدار و راستگو وفادارا به پیمانند و کسانی که شما را به ولایت می پذیرند، این امانت و رفاداری به پیمان و راستگویی ندارند. گفت پس امام صادق به صورت نیمخیز برنشست و با حالتی خشمگین بر من روی آورد … .

👈 آری شیطان در نماز و رشد به سراغ مومن و جامعه ایمانی می‌رود؛ وگرنه گمراهان را یاری می‌کند که تعاون بر اثم و شراب و سورچرانی را با حضور قلب و نیکرفتاری بپویند!

4️⃣ بیان پیامبر (ص) و بزرگان درباره «عمق مردم ایران»:

👈 رسول الله (ص): «یا علیّ! أَعجَبُ الناسِإِیماناً … قومٌ یکونون فی آخِرِ الزمان … فَآمَنوا بِسَوادٍ علَى بَیاض» من لایحضر، ۴: ۳۶۵.

👈امام خمینی: توده مردم ایران، از مردم عهد رسول‌الله (ص) بهترند! و نیز: جانم فدای یک‌یک این مردم.

👈 ابرفقه (عمق و سطح) در بیان امام خامنه‌ای: «ملت عظيمالشأن و شگفتیآفرين ايران … هميشه در “لحظهنياز [شکافت]” صحنه رويارويی با بددلان و بدخواهان را عرصه پیروزی حق می‌سازد … و سپاسی از ژرفای دل و جان،‌ آفریننده هستی را كه دستقدرت خود را در عزم و ایمان و بصیرت شما نمايان ساخت!»

5️⃣جمله پایانی صوت، پذیرش «شیره سکولاریزم» بود! چطور ممکن است بدون شریعت، دنیا را تأمین کرد؟ واقعا غرب با این همه فروپاشی خانوادگی و زندگی سگی و افسردگی و خودکشی و همجنس بازی و … دنیای شان تأمین است؟ شما از کجای غرب سخن می گویید؟ به هر روی نگاه جامع علامه جوادی درباره اسلام، نگاه درست است و مشفقان، آنها را پوشش می‌دهند؛ هر چند که شفقنا این لغزش‌ها را ترویج کند!

درباره ی مدیر

همچنین ببینید

وندکاوی۶؛ «ر» + ابرزبان‌کاوی؛ شبکه معنایی ایرانشهری

مطالعات زبان‌شناسی فارسی، از کاوش‌های باستان شناسی دشوارتر است و باید فرایند تکاملی خود را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *